De Spanjaardshof

Menu

Spring naar inhoud
  • westendprojekt
  • Kunstenaars & Bedrijven
  • Over de Spanjaardshof
  • Cursussen & workshops
  • Archief
  • Contact

Caroline Gresnigt

de jonge freule 2015, 70x100cm, acryl en oi-inkt op papier
de jonge freule 2015, 70x100cm, acryl en oi-inkt op papier
acryl en oi-inkt op papier
acryl en oi-inkt op papier
tropisch eiland 2016, 50x65cm, acryl op linnen
tropisch eiland 2016, 50x65cm, acryl op linnen
boomerang 2016, 50x60cm, acryl op linnen
boomerang 2016, 50x60cm, acryl op linnen
zeeuws meisje 2016, 50x65 cm, acryl en oi-inkt op papier
zeeuws meisje 2016, 50×65 cm, acryl en oi-inkt op papier
look a like 2016, 50x65cm, oi-inkt en acryl op papier
look a like 2016, 50x65cm, oi-inkt en acryl op papier
met het oog op morgen 2016, 40x40cm, gouache en lithografie
met het oog op morgen 2016, 40x40cm, gouache en lithografie
kind of blue 2015, 20x30cm, gouache en lithografie
kind of blue 2015, 20x30cm, gouache en lithografie

Caroline Gresnigt maakt tekeningen met o.i.inkt en acryl op papier met als vertrekpunt de menselijke figuur. In fijne en soepele belijning wordt de figuur afgetast en in de kracht van het moment en houding vastgelegd. Het spelen met dynamiek, plasticiteit, formaat en kleur vormt de rode draad in al haar werk. Haar beleving van het moment is toonaangevend en bepaalt de uiteindelijke vorm en inhoud. Voorwaarde in uitbeelding is het behoud van een monumentaal karakter in de figuren en de zeggingskracht van de gelaagdheid bij de verbeeldingen van de ruimte.

Hiernaast is de fascinatie voor plattegronden in alle verscheidenheid en verschijningsvormen. Bestaand landschap, stedelijke omgeving, architectuur; de wereld van boven bezien en de betekenis achter het formeel zichtbare en het al dan niet aanwezige ingrijpen van de mens. Met veel creativiteit en ruimte voor toeval. Plattegronden die niet echt bestaan maar toch ogen als de herinnering aan een reële wandeling .

Het werken met meerdere standpunten tegelijkertijd geeft mogelijkheden voor verschillende interpretaties van het beeld. Ook lithografie (steendruk) wordt als ondergrond voor het schilderen gebruikt en is een passend medium omdat er gespeeld kan worden met de diverse fasen van het grafische proces. De litho’s en tekeningen vormen op hun beurt de basis voor de schilderijen die inzoomen op een deel van de voorstelling. Hierbij vergroot de monumentaliteit en er ontstaat meer  abstractie.

“Een zoektocht waarbij keer op keer gekozen wordt, steeds uit een bijna onbegrensd aantal mogelijkheden. Er ontstaat een compositie, er komen kleuren, lijnen, vormen en texturen. Niet uit het niets, maar ook niet vanuit een vastomlijnd plan. Werken die af zijn en waarbij alles zelf is uitgezocht, waarbij geen algemene regels zijn nagevolgd, maar werken met een schildering waarvan alle delen hun functie, voor dat waar het om gaat, zo vervullen, dat zelfs het kleinste onderdeel niet nalaat bij te dragen aan het geheel. Er zijn geen toevallige kleuren, er zijn geen terloopse vormen. Er kan niets af, er hoeft niets bij. Alles staat in het  werk op zijn plaats”. Citaat uit een openingstoespraak van Maarten van Oort (kunstenaar en kunsthistoricus) bij de tentoonstelling van haar werk in juni 2016.

De zoektocht verdiept zich in het onderzoek  naar het samenkomen van de twee thema’s. De mens beleven als landschap en het menselijke in het landschap verbeelden. Mens, (imaginaire) ruimte, fantasie en werkelijkheid gaan samen.

Haar werk bevindt zich in de collectie van de Gemeente Den Haag, TNT post, diverse galerieën, bedrijven en particuliere collecties in binnen- en buitenland.

carolinegresnigt@gmail.com

Berichtnavigatie

← Jos van de Geer
Theo ten Have →
Widgets